“DAAR ZATEN WE DAN, NA 3 MAANDEN MET HARTKLOPPINGEN OP DE SEH VAN HET OLVG. OVERWERKT EN GEDESILLUSIONEERD”
Onze droom was werkelijkheid geworden: een eigen restaurant! Zes dagen per week, meer dan 12 uur per dag, werkten we in onze zaak. En als we er niet waren, dan waren we er wel in ons hoofd mee bezig. Tot we letterlijk begonnen te hyperventileren. Onze nieuwe levensstijl was niet gezond en niet houdbaar!
Met veel passie begonnen we onze eerste eigen zaak. Tijdens een geweldige, drukke zomer werkten we onszelf bijna over de kop. Iedereen uit de buurt kwam kijken, al onze vrienden, families, oud-collega’s en veel, foodbloggers en influencers. Een vliegende start. Maar toen de eerste rush voorbij was, brak er een stille periode aan. Die zagen we niet aankomen…
Daar zaten we, overwerkt en bezorgd over de toekomst van onze droom. De reflex is om nog meer uren in je zaak te maken. Dan blijven in ieder geval de personeelskosten onder controle. Doordat we dag in, dag uit in de keuken en achter de espressomachine stonden, verloren we het plezier in het ondernemen. Alleen maar operationeel werk, altijd werken als andere mensen vrij zijn, verjaardagen afzeggen. Het maakt je moe en chagrijnig.
Is dit het ondernemerschap?
WE REALISEERDEN ONS DAT WE ZO NIET DOOR KONDEN GAAN.
ER MOEST IETS VERANDEREN VOOR ONSZELF ÈN ONS BEDRIJF!
We stapten uit de operatie om aan ons bedrijf te werken. Dat begint met investeren in goed personeel, in mensen die je kunnen ontzorgen. En ja, dat kost geld en dat is spannend. Zeker als dat geld er niet altijd is.
We keken kritisch naar de prestaties van ons bedrijf. We doken in de cijfers; inkoop, personeelskosten. We keken opnieuw naar onze positionering en ons concept. En de kaart & pricing. We bleven net zo lang optimaliseren tot alles echt klopte. Tot er geld verdiend werd. Genoeg om niet altijd in de zaak te hoeven zijn en lekker op vakantie te kunnen.
En we realiseerden ons dat dit is wat je moet doen! Want het horecalandschap is altijd in beweging. Elke dag openen er nieuwe zaken. En er komen steeds meer grote horecagroepen, die schaalvoordeel hebben en concurreren op prijs.
OM RELEVANT TE BLIJVEN VOOR JE GAST, MOET JE BLIJVEN ONDERNEMEN. JE OMZET KAN ALLEEN GROEIEN ALS JIJ WERKT AAN DIE GROEI.
Dit weet je en toch lukt het niet altijd. Als je er midden in zit, dan lukt het meestal niet om echt uit te zoomen. Je hebt een blinde vlek.
DE SLEUTEL TOT SUCCES IS ZIEN WAT ER NODIG IS!
Dit leerden we the hard way. Het wiel zelf uitvinden kan wel, we deden het. Maar het duurt lang en kost leergeld. Je hoeft niet alles zelf te doen.
In de zomer van 2023 verkochten we na 10 jaar ondernemen onze succesvolle Stek. 10 jaar lang hebben we alles gegeven. Wat volgde was een heerlijke zomer met onze gezinnen. En nu we er letterlijk afstand van hadden gedaan, zagen we nog beter wat we anders hadden kunnen doen!
Uit de reflectie op ons ondernemerschap, werd onze nieuwe missie geboren:
Zelfstandige, passievolle horeca-ondernemers helpen winstgevender te worden, met een zaak die ook zonder hen draait.
Hulp inschakelen maakt ondernemen lichter. Zo houd je energie over voor andere dingen; voor een gezin, voor vrienden & familie, vakantie of een nieuw businessplan. Dat gunnen we jou ook!
“ALLES WAT JE AANDACHT GEEFT GROEIT. DAT GELDT OOK VOOR JOU EN JE BEDRIJF”
TYPISCH STEK
☞ Harriet en Liselotte vullen elkaar aan als een goed glas wijn en een mooi gerecht!
☞ Liselotte is van de verbinding en de relatie. Harriet houdt van de zakelijke, cijfermatige kant.
☞ Liselotte is een expert op het gebied van goed werkgeverschap. Ze weet als geen ander wat mensen nodig hebben en hoe je het beste uit je team haalt!
☞ Van ons tweeën, bewaart Liselotte altijd haar rust! Als zij de druk voelt, dan weet je dat het menens is!
☞ Harriet heeft een groot rechtvaardigheidsgevoel en bijt zich vast in ingewikkelde dossiers. Ze stopt niet tot ze wint!
☞ Wat ons betreft is ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag! Wij vinden dat dit net zoveel aandacht verdient als het diner.
☞ Het is niet leuk om met ons uiteten te gaan, want we zien altijd verbeterpunten, ook al zitten we in een top zaak!
☞ Tijdens onze ondernemersreis hebben we bij elkaar opgeteld 6 kinderen gekregen. We weten dus als geen ander hoe je een druk gezin combineert met het ondernemerschap.